De toekomst van AI
Hoewel AI (artificial intelligence) zeker wel indruk maakt, zijn er veel elementen van het grafisch vak die om menselijkheid vragen. Zelf teken ik al sinds ’88 met de allereerste versie van het computerprogramma Adobe Illustrator, ook afgekort met AI (toevallig 😉 en ik ben nog steeds heel blij met de ontwikkelingen die het programma nog steeds maakt. We zijn nu bij versie 28!
Een goede, ervaren grafisch ontwerper heeft een hoop kennis en creativiteit die met kunstmatige intelligentie (nog) niet is te evenaren. En niet te vergeten een goed paar oren én een kloppend hart! Want een klant beschrijft wel ongeveer wat hij WIL, maar wellicht is dat niet hetgeen hij/zij NODIG heeft. De graphic designer ‘voelt’ in tegenstelling tot een robot de boodschap en het doel goed aan.
Deze menselijke aanpak zorgt er voor dat elk ontwerp een unieke identiteit heeft. Deze waarde overstijgt zeer zeker het maken van mooie plaatjes met een machine. Samen met de klant zet wordt de vraag omgezet in effectieve communicatie. Zo worden ontwerpen gemaakt die precies aansluiten bij de behoeften van de klant.
Sandra Swinkels, adjunct directrice van OBS de Rietpluim (een PlatOO School) zegt hierover:
Kenmerkend van Pien Rombouts vind ik de snelheid van begrijpen welke vraag ervoor ligt, meedenken in richting, kritisch met als gevolg dat er (kleine) aanpassingen komen of suggesties gedaan worden waar wij niet aan denken, creatieve manier van kijken naar en opdracht etc. Een reden waarom het genereren van ontwerpen met AI (Artificiële intelligentie) geen succes is!
We’re safe!